- Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Zasłużeni Dawcy Przeszczepu
- inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci
- uprawnieni żołnierze i pracownicy oraz weterani poszkodowani – w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
- kobiety w ciąży
- świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu
- działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych
- osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności
Kto nie musi posiadać wymaganego skierowania do specjalisty?
- inwalidzi wojenni i wojskowi
- osoby represjonowane
- kombatanci
- niewidome cywilne ofiary działań wojennych
- chorzy na gruźlicę
- zakażeni wirusem HIV w zakresie badań dawców narządów
- uzależnieni od alkoholu, środków odurzających i substancji psychotropowych – w zakresie lecznictwa odwykowego
- uprawnieni (żołnierze lub pracownicy) oraz weterani – w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
Czy lekarz na wizycie prywatnej może wydać mi skierowanie do szpitala, np. na operację na NFZ?
Tak. Każdy lekarz specjalista może kierować pacjentów na leczenie szpitalne, także w ramach NFZ.
W jaki sposób można dostarczyć skierowanie?
Pacjent może dostarczyć wymagane skierowanie osobiście, przez osobę trzecią lub wysłać je do placówki pocztą. Jeśli skierowanie zostanie wysłane pocztą, liczy się data stempla pocztowego.
Kiedy należy dostarczyć skierowanie do specjalisty?
Oryginał skierowania należy dostarczyć do poradni specjalistycznej (o ile jest ono wymagane) nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania rejestracji (wpisu na listę oczekujących).
W jakiej sytuacji mogę skorzystać z wizyty domowej?
Posiadając wypełnioną deklarację wyboru lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Scanmed, w przypadkach uzasadnionych wskazaniami medycznymi. Decyzję o realizacji wizyty domowej zawsze podejmuje lekarz.
W jakie dni i w jakich godzinach mogę skorzystać z porady lekarza pierwszego kontaktu?
Świadczenia POZ udzielane są w dni powszednie, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
Gdzie mogę uzyskać informacje na temat miejsca pełnienia dyżuru w ramach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?
Informacje uzyskasz u swojego lekarza pierwszego kontaktu, znajdziesz je na tablicach informacyjnych w placówkach, a także na stronach internetowych właściwego oddziału NFZ.
Gdzie mogę skorzystać z pomocy po godzinie 18:00, w weekendy i święta?
Codziennie od godziny 18:00 do godziny 8:00 rano następnego dnia, w soboty i niedziele, a także w dni świąteczne możesz uzyskać pomoc lekarza internisty i pielęgniarki w ramach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna znajduje się w:
- Szpitalu św. Rafała, ul. Bochenka 12, 30-693 Kraków
- Centrum Medycznym, ul. Armii Krajowej 5, 30-150 Kraków
- Szpitalu im. Rudolfa Weigla, ul. Sosnowa 16, 42-290 Blachownia
Czy w dniu wizyty muszę potwierdzić swoją obecność w rejestracji?
Tak, przed każdą konsultacją prosimy zgłosić się najpierw do rejestracji, najlepiej kilka minut wcześniej.Pracownik podczas rejestracji dokona także weryfikacji Twojego ubezpieczenia poprzez system eWUŚ.
Czy mogę uzyskać jednorazową poradę lekarza rodzinnego nie składając deklaracji?
Tak, ale tylko w sytuacji kiedy znajdujesz się poza miejscem zamieszkania (np. na urlopie), a Twój stan zdrowia wymaga badania lekarskiego.
Co w przypadku, gdy mój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest nieobecny?
W razie nieobecności lekarza wskazanego w deklaracji, świadczenia udzieli inny lekarz, dedykowany pacjentom w zastępstwie.
Mam w Scanmed wybranego lekarza POZ. Co mam zrobić kiedy w danym dniu nie ma już wolnych terminów, a stan mojego zdrowia nie pozwala mi czekać?
Należy zgłosić się bezpośrednio do placówki w godzinach pomiędzy 8.00 – 18. 00. W sytuacjach uzasadnionych stanem zdrowia porada udzielana jest po zgłoszeniu. W takich sytuacjach decyzję o ewentualnym przyjęciu zawsze podejmuje lekarz.
W których placówkach Scanmed mogę skorzystać z usług NFZ?
Aby sprawdzić czy w wybranej placówce realizowana jest dana usługa w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, należy zadzwonić na infolinię Scanmed: 12 629 88 00, sprawdzić na stronie www.e-scanmed.pl, gdzie można od razu zapisać się na wybrany termin lub zapytać bezpośrednio w placówce.
W jaki sposób złożyć deklarację POZ do placówki Scanmed?
Bezpośrednio w wybranej placówce w rejestracji lub przez Internetowe Konto Pacjenta. Należy wtedy wypełnić deklarację wyboru lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej, pielęgniarki i/lub położnej i każdą deklarację potwierdzić Profilem Zaufanym. Dokonując zmiany deklaracji nie trzeba wypisywać się z poprzedniej placówki, w której było się zapisanym do lekarza rodzinnego – przepisanie zostanie przeprowadzone automatycznie.
Czy mogę w Scanmed zapisać się do lekarza POZ?
Tak. Wystarczy złożyć deklarację wyboru lekarza POZ, pielęgniarki lub położnej przez Internetowe Konto Pacjenta, wybierając placówkę w swoim mieście lub wypełnić deklarację i podpisać bezpośrednio w rejestracji w danej placówce.