Media o nas

Zdrowe Święta – jedzmy na zdrowie!

Święta Bożego Narodzenia, jak pokazują liczne badania, to okres kiedy statystyczny Polak się objada, skazując się niejednokrotnie na przejedzenie i związane z nim dolegliwości. Ale jak się powstrzymać od spróbowania świątecznych smakołyków? Jak odmówić babci lub cioci kolejnej porcji sałatki lub ciasta?

Przejedzenie świąteczne powoduje nudności, zgagę, bóle brzucha czy głowy lub biegunkę. Objawy te dotyczą bardzo licznej grupy Polaków. Sam fakt spożycia zbyt dużej ilości jedzenia pociąga za sobą niemiłe konsekwencje, które mogą zakończyć się nawet pobytem w szpitalu. Jednak można tego wszystkiego nie tylko uniknąć, ale i przeżyć wspaniały czas z bliskimi, pełen degustacji świątecznego menu, ale i ruchu. Spacery, zabawa na śniegu to idealny sposób na to, by oderwać się od świątecznej uczty – mówi dr Rafała Uniczko z Centrum Medycznego MEDRUN w Warszawie.

Problem z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała mają zarówno dorośli Polacy, jak i dzieci. Okres świąteczny trwa około 1 tygodnia, jednak nie wówczas tyjemy – na naszą wagę wpływa cały rok nieodpowiedniego odżywiania się. Niestety Polacy do własnej, nie najlżejszej kuchni, dodali przysmaki rodem z fast foodów. Mówi dr Uniczko: Główną przyczyną nieprawidłowej masy ciała jest zbyt duża kaloryczność posiłków, które spożywamy w stosunku do zapotrzebowania energetycznego organizmu. Sprawa jest zatem bardzo prosta: zaczynamy tyć, gdy dużo jemy, a mało się ruszamy! Niestety świąteczne rekordy przyprawiają czasami o zawrót głowy – 9 tysięcy kilokalorii w ciągu jednego dnia! Co może się przełożyć na 1 dodatkowy kilogram. Świąteczne menu to wielka uczta, na którą czekamy przez cały rok. W tak miłym dla nas czasie możemy łatwo zapomnieć o kontroli i możliwościach żołądka. Inną kwestią jest to, że po świętach zostają nam nadprogramowe kilogramy – nawet kilka dodatkowych kilogramów!

Zdrowe święta!

Jest kilka zasad, których powinniśmy przestrzegać przy świątecznym stole, ale i zawsze wówczas, kiedy uczestniczymy w wydarzeniach z bogatym menu. W świąteczny czas również obowiązuje zasada, że śniadanie stanowi najważniejszy posiłek – nie rezygnujmy zatem ze śniadania. Posiłek ten powinien składać się z pełnoziarnistego chleba oraz „lekkich” dodatków – zrezygnujmy z sałatki z majonezem.

Śniadanie jest ważne, powinno być sycące na kilka godzin. Pamiętajmy również, by po nim nie podjadać tylko czekać na wspólny posiłek. Bardzo ważne jest to, by nie „jeść w biegu” tylko zawsze nakładać porcję na talerz, wówczas na spokojnie możemy zjeść i nasz organizm odnotuje zjedzenie kawałka ciasta. Inną ważną zasadą jest niedojadanie – wstawajmy od stołu z uczuciem niedosytu.

Jeśli zjemy zbyt dużo to po pierwsze nasz przewód pokarmowy będzie musiał się o wiele więcej napracować, a po drugie trawienie zajmie więcej czasu. Pamiętamy zatem, że żołądek ma ograniczoną pojemność. U osoby dorosłej jest to 300–500 ml i tyle albo niewiele więcej powinniśmy zjeść podczas jednego posiłku. Zjedzenie większej ilości pokarmu powoduje niestrawność oraz uczucie ciężaru w brzuchu, a nawet mdłości. I jeszcze jedna istotna kwestia – mózg potrzebuje 20 minut, by odczytać informację żołądka: jestem już pełny. I jeszcze jedna sprawa – warto próbować, nie zaś zjadać pełne porcje. Zmniejszenie porcji o połowę lub nawet więcej pozwoli nam degustować i smakować, nie zaś się przejadać – mówi dr Rafał Uniczko z MEDRUN. Aby zjeść mniej należy sobie robić dłuższe przerwy pomiędzy kolejnymi daniami. Skutecznym sposobem jest przejście do innego pomieszczenia i rozmowa. Kiedy nie patrzymy na stół pełen smakołyków, o wiele łatwiej nam poskromić łakomstwo.

Ruch poprawia trawienie

Ruch, aktywność fizyczna pozytywnie wpływają na trawienie. Jeśli się nie przejadamy i systematycznie się ruszamy to świąteczne biesiadowanie nie wpłynie negatywnie ani na nasz żołądek ani na wagę. Zalecam zatem odchodzenie od stołu- nie spędzamy całego dnia przy stole! Warto udać się na długi spacer, czy pobawić się z dziećmi, które zazwyczaj mają więcej zapału do zabaw na śniegu. Oczywiście nie polecam dwugodzinnego spaceru przy minus 20 stopniach, ale jeśli mróz nie jest srogi, to zdecydowanie zalecam ruch – dr Rafał Uniczko.

Święta i okres noworoczny to wciąż dla wielu z nas ten okres, kiedy należy nieco wyhamować i znaleźć czas na spotkania z najbliższymi oraz prawdziwy odpoczynek. Pamiętajmy również i o tym, że święta muszą nam smakować, ale nie powinny powodować dolegliwości żołądkowych. Życzę Państwu zdrowych Świąt, pełnych radości ale i aktywności! Jako lekarz zachęcam do rozsądku przy spożywaniu tradycyjnych i pysznych potrwa świąteczny. W imieniu swoim oraz lekarzy i pracowników Centrum Medycznego Medrun w Warszawie życzę wesołych świąt i szczęśliwego Nowego Roku!

  • http://www.thefoo.pl/a-8854-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://www.baletka.pl/a-9923-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://cobos.com.pl/a-9344-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://www.zadbajozdrowie.com/a-6913-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://www.terazdzieci.pl/a-6199-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://dieta.w.polsce.biz/a-6429-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://zdrowie.w.polsce.biz/a-7534-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://przepisy-doskonale.pl/a-455-zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie.html
  • http://kobietamag.pl/zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=zdrowe-swieta-jedzmy-na-zdrowie
  • http://zdrowie.re.pl/artykul/85838.html

×