Komunikaty prasowe

Sport to zdrowie seniora

Do starego powiedzenia „sport to zdrowie” należałoby dodać „w każdym wieku”. O dobrodziejstwach płynących z regularnej aktywności fizycznej wśród seniorów rozmawiamy z koordynatorem Oddziału Dziennego dla Seniorów Scanmed Multimedis lek. med. Ewą Jakubowicz.

Jakie korzyści wynikają z podejmowania aktywności fizycznej w starszym wieku?

Korzyści takich jest wiele. Zalety regularnego wysiłku fizycznego nie ograniczają się jedynie do zdrowia fizycznego. Znane nam wszystkim powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch” jest aktualne także w starszym wieku. Regularna aktywność fizyczna polepsza samopoczucie. Za sprawą endorfin, które wydzielają się podczas wysiłku, stajemy się bardziej radośni. Poprawia się przepływ naczyniowy, a to powoduje lepsze dotlenienie i odżywienie wszystkich narządów i tkanek. Pod wpływem wysiłku fizycznego w organizmie zachodzą zmiany biochemiczne i fizjologiczne, które poprawiają gospodarkę hormonalną. Przykładowo – zmniejszenie ilości insuliny w organizmie obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę. Ponadto mobilizuje układ immunologiczny, co wzmaga odporność.

Aktywność fizyczna wywołuje wiele pozytywnych zmian w układzie krążenia, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia zatorów, zakrzepów oraz chorób naczyniowo-sercowych, takich jak zawał serca, udar mózgu czy miażdżyca. Poza tym przeciwdziała osteoporozie, poprawia jakość snu, pomaga uporać się z zaburzeniami emocjonalnymi i depresją, a także zmniejsza zapadalność na choroby nowotworowe, m.in. raka jelita grubego, piersi, gruczołu krokowego. Uprawianie sportu jest także świetną okazją do nawiązania kontaktu z innymi ludźmi.

Pomimo tak licznych korzyści seniorzy jednak niechętnie biorą udział w zajęciach ruchowych. Jakie są bariery ograniczające ich aktywność fizyczną?

Dzieje się tak ponieważ w społeczeństwie funkcjonuje stereotyp osoby starszej jako niedołężnej, która ma kłopot z poruszaniem się oraz wykonywaniem podstawowych czynności dnia codziennego. Inną barierą jest przekonanie – niestety podzielane także przez niektórych lekarzy – że w podeszłym wieku, szczególnie w przypadku osób, które zmagają się z różnymi ograniczeniami bądź też schorzeniami narządu ruchu, aktywność fizyczna może powodować nasilenie dolegliwości bólowych. Ponadto wiele starszych osób nie ćwiczy w mylnym przekonaniu, że aktywność fizyczna musi być intensywna i długotrwała, aby dała pozytywne efekty.

W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Większość osób w wieku 60+ cieszy się dobrym zdrowiem i jest sprawna ruchowo. Co więcej, odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą znacznie złagodzić przypadłości wieku dojrzałego. Pamiętajmy, że we wszystkich przypadkach, w których nie występują przeszkody natury zdrowotnej, korzyści płynące z regularnej aktywności fizycznej są ogromne.

Jak dbać o kondycję fizyczną w podeszłym wieku?

Dobrym pomysłem na rozpoczęcie regularnych ćwiczeń jest gimnastyka pod kontrolą lekarza, rehabilitanta lub instruktora. Terapia rehabilitacyjna ma na celu potrzymanie wśród seniorów ogólnej sprawności fizycznej, a także przekazanie praktycznych wskazówek jak prawidłowo wykonywać czynności wokół siebie. W tego typu zajęciach można uczestniczyć między innymi w na Oddziale Dziennym dla Seniorów w Centrum Medycznym Scanmed Multimedis w Krakowie przy ul. Armii Krajowej 5.

***

Grupa Scanmed Multimedis jest od ponad 10 lat liderem w tworzeniu pełnoprofilowej prywatnej opieki medycznej w Polsce. W ramach Grupy, Pacjentom świadczone są kompleksowe usługi medyczne – od konsultacji lekarskich, poprzez diagnostykę, badania analityczne, transporty medyczne i wizyty domowe, aż po leczenie szpitalne. Grupa świadczy usługi medyczne w 11 miastach w Polsce, oferując usługi w ramach 29 wielospecjalistycznych centrów medycznych, sieci ponad 650 placówek partnerskich i pełnoprofilowego Szpitala św. Rafała w Krakowie.

Aby dowiedzieć się więcej o działalności Grupy, odwiedź stronę: www.scanmed.pl

Kontakt dla mediów: Żenia Karona, tel. 500 114 401, e-mail: zenia.karona@scanmed.pl

×