Media o nas

Przygotuj swoje zdrowie na sezon narciarski

Jazda na nartach to dla wielu z nas ulubiona forma aktywności fizycznej. Sport ten ma rzesze miłośników, którzy podczas letnich miesięcy z utęsknieniem czekają na śnieg i białe stoki. Jazda na nartach, czy desce wymaga jednak nie tylko wprawy – umiejętności technicznych, ale i kondycji.

Sporty zimowe mają to do siebie, że trudno jest ćwiczyć jazdę na nartach zanim spadnie śnieg. Musimy zatem przygotować swój organizm na to wyzwanie. Jak? Jazda na nartach czy desce dla wielu osób to sport rekreacyjny – kilka razy w roku. I jak nie trudno się domyślić zachowanie doskonałej formy jest niemożliwe. Zwracam zatem uwagę na to, że jeśli wybieramy się na podbój ośnieżonych stoków to musimy pamiętać o bezpieczeństwie, czyli odpowiednim przygotowaniu. Przygotowanie motoryczne i wydolnościowe stanowią kluczowe elementy, które pozwolą nam uniknąć przykrych doświadczeń mogących się zakończyć pobytem w szpitalu – mówi dr n. med. Tomasz Pardała z Oddziału Ortopedii Szpitala św. Rafała w Krakowie.

Kiedy należy rozpocząć przygotowania?

Zdaniem instruktorów narciarstwa przygotowania należy rozpocząć około 8 tygodni przed planowaną wyprawą na narty. Wówczas powinniśmy ćwicząc wzmacniać nie tylko te partie ciała, które są nam najbardziej potrzebne do jazdy na nartach. Mówi dr Tomasz Pardała: każdy kto chce zdrowo i bezpiecznie spędzić czas na stoku powinien pamiętać o wszystkich grupach mięśniowych, zarówno kończyn dolnych, jak i obręczy barkowej, brzucha i innych.

Bieganie, pływanie, jazda na rolkach

Te sporty uprawiane regularnie pozwalają nam zachować kondycję przez cały rok. Co za tym idzie sezon narciarski będziemy mogli rozpocząć z radością. Jogging to aktywność, którą może uprawiać niemal każdy z nas. Jest to najprostsza forma aktywności fizycznej, która wymaga od nas jedynie determinacji do działania oraz odpowiedniego obuwia, lecz świetnie wpływa na naszą kondycję, wydolność płuc oraz pracę mięśni. Jogging poprawia także pracę układu krążenia. Także pływanie zasadniczo wpływa na naszą kondycję poprawiając ogólną sprawność fizyczną oraz zwiększając wydolność serca i płuc. Bez wątpienia czas spędzony na pływalni odpręża. Kolejnym sportem, który pozwala nam zachować sprawność i wytrzymałość jest jazda na rolkach. Pokonywanie kolejnych tras na ośmiu kółkach wzmacnia nasz organizm w sposób dosyć znaczący. Do największych zalet tej aktywności należy zaliczyć przede wszystkim poprawę wydolności, wzmocnienie mięśni oraz poprawę zmysłu równowagi i koordynacji. Każda z tych form aktywności jest ponadto doskonałym sposobem na spalenie kalorii. Proszę także pamiętać, że sport korzystnie wpływa też na nasz mózg, który jest lepiej dotleniany oraz poprawia samopoczucie – mówi dr Pardała planując pierwszy wyjazd na narty już w najbliższy weekend…

Kto nie powinien jeździć na nartach?

Nie ma jasnych kryteriów, kto nie powinien jeździć na nartach. Osoby z ciężkimi chorobami np. układu krążenia, lub te zdrowe, ale o kiepskiej koordynacji ruchowej i kondycji, raczej powinny spróbować innej aktywności ruchowej. Niemniej nie można ich zdecydowanie od tego dyskwalifikować. Nie ma też prostej recepty, jakie badania lub testy należy przeprowadzić, aby potwierdzić swój dobry stan zdrowia, uprawniający nas do jazdy na nartach. Oczywiście istnieją profesjonalne urządzenia do testowania poszczególnych elementów sprawności ruchowej, ale nie są one stosowane rutynowo dla amatorów, a jedynie dla zawodników wysokiego wyczynu – komentuje dr Tomasz Pardała.

Dzieci, tak jak dorośli, wymagają również przygotowania do jazdy na nartach. Nie mamy tutaj na myśli ciężkiego treningu kondycyjnego na siłowni, czy też na bieżni, ale trening ogólnorozwojowy, choćby na sali gimnastycznej. Mówi dr Pardała: stopień ogólnej sprawności fizycznej naszych najmłodszych sportowców niestety nie jest wysoki, gdzie tymczasem dostępność do specjalistycznych urządzeń sportowych dla tychże dzieci jest coraz większa. Przykładem mogą być właśnie narty – można spotkać uzbrojone w najnowszy sprzęt sześciolatki, które nigdy wcześniej nie miały okazji wykonać przewrotu w przód lub upaść na bok na macie. A takie braki w ogólnej edukacji ruchowej niestety kończą się na oddziale urazowym.

Sezon narciarski w Polsce rozpoczął się na dobre. Dla wielu z nas to okazja, by oderwać się od codziennych obowiązków i odpocząć nieco się męcząc na stokach. Pamiętajmy jednak o zdrowiu i racjonalnie do swoich możliwości pokonujmy kolejne trasy zjazdowe.

  • http://www.stylownik.pl/a-2819-przygotuj-swoje-zdrowie-na-sezon-narciarski.html
  • http://www.biomedical.pl/zdrowie/przygotuj-swoje-zdrowie-na-sezon-narciarski-4312.html
  • http://www.abcgospodyni.pl/sport.html
  • http://www.zadbajozdrowie.com/a-6812-przygotuj-swoje-zdrowie-na-sezon-narciarski.html
  • http://kobietamag.pl/przygotuj-swoje-zdrowie-na-sezon-narciarski/
  • http://www.abcgospodyni.pl/sport.html
  • http://www.biomedical.pl/zdrowie/przygotuj-swoje-zdrowie-na-sezon-narciarski-4312.html
  • http://zdrowie.w.polsce.biz/a-7735-przygotuj-swoje-zdrowie-na-sezon-narciarski.html

Zdrowe podejście do męskości – akcja profilaktyczna nowotworów prostaty i raka jądra w Scanmed

×